Рейтинг@Mail.ru
ВС висловився щодо дострокового призначення пенсії за віком учасникам бойових дій – Рада адвокатів Чернігівської області

ВС висловився щодо дострокового призначення пенсії за віком учасникам бойових дій

ВС висловився щодо дострокового призначення пенсії за віком учасникам бойових дій

ВС/КАС: Учасники бойових дій, які брали безпосередню участь в АТО, мають право на дострокове призначення пенсії за віком (ВС/КАС у справі № 591/3086/16-а 06 листопада 2018 р)

Фабула судового акту: Учасники бойових дій, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, мають право на дострокове призначення пенсії за віком як учасники бойових дій з часу звернення, повідомляє court.gov.ua

Такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, розглянувши справу за позовом до пенсійного фонду.

Громадянин України, який брав участь в АТО, забезпеченні її проведення й захисті незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України на територіях: м. Маріуполя Донецької області, Донецької області (сектор «Б»), в населених пунктах: м. Мар’їнці та м. Авдіївці Донецької області, є учасником бойових дій, звернувся до Пенсійного фонду із заявою про призначення йому достроково пенсії.

Рішенням управління Пенсійного фонду України громадянину відмовлено у призначенні пенсії. Мотивами відмови було те, що громадянин брав участь в антитерористичній операції, а не в бойових діях, отже не має права на призначення пенсії за віком згідно з абз. 6 п. 3 розд. XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

Оцінюючи доводи учасників справи і висновки судів першої та апеляційної інстанцій, Верховний Суд вказав, що з довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення й захисті незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України, виданої військовою частиною, вбачається, що громадянин у період з 18 березня 2015 року по 30 квітня 2015 року та з 10 травня 2015 року по 7 вересня 2015 року брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та захисті незалежності, суверенітету й територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичній операції на території Донецької області в секторі «Б», в населених пунктах – м. Мар’їнці, м. Авдіївці Донецької області.

Отже, громадянин, звертаючись до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії достроково, надав усі необхідні документи, достатні для призначення йому дострокової пенсії за віком на підставі абз. 6 п. 3 розд. XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та ст. 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення», зокрема посвідчення учасника бойових дій та довідку про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, які підтверджують участь у бойових діях.

Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов правильного висновку, визнавши протиправними та скасувавши рішення управління Пенсійного фонду України про відмову в призначенні громадянину пенсії за віком як учаснику бойових дій та зобов’язавши відповідача призначити громадянину пенсію за віком, як учаснику бойових дій, відповідно до ст. 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та абз. 6 п. 3 розд. XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» з часу звернення.

Аналізуйте судовий акт: Норми законодавства щодо обмеження максимального розміру пенсії неконституційними не визнані, а тому підлягають до застосування всіма юридичними та фізичними особами (ВС/КАС, справа №361/4922/17, 03.04.18)

Право на пенсію має бути належним чином забезпечене, і сумніви щодо заповнення трудової книжки у цьому не завада ( ВС/КАС у справі № 127/9055/17 від 06 березня 2018 р.)

У разі призову «військових» пенсіонерів на військову службу під час мобілізації, на особливий період або прийняття за контрактом на строк до його закінчення виплата пенсій не припиняється (ВС/КАС, справа №569/5311/17,03.04.18)

Умовами для призначення пенсії державного службовця є дотримання сукупності вимог щодо віку, страхового стажу та стажу державної служби. (ВС/КАС № 822/524/18 від 04.04.2018)

Перелік підстав для припинення виплати пенсії є вичерпним і не підлягає розширеному тлумаченню (№263/7763/17 від 06.02.2018)

Пенсіонери МВС мають право на перерахунок пенсії з урахуванням грошового забезпечення поліцейських – зразкове рішення ВC №Пз9901/8/18 від 15 лютого 2018р.

 

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 листопада 2018 року

Київ

справа № 591/3086/16-а

провадження № К/9901/45194/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області, третя особа – Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області, про визнання дій протиправними та спонукання вчинення дій, за касаційною скаргою Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області на постанову Зарічного районного суду м. Суми у складі судді Бурди Б.В. від 26 січня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кононенко З.О., Бондара В.О., Калитки О.М. від 7 березня 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області, третя особа – Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області, про визнання дій протиправними та спонукання вчинення дій, в якому, з урахуванням уточнень, просив:

– визнати протиправним та скасувати рішення Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області від 5 травня 2016 року № 8987 та від 8 червня 2016 року № 8987 про відмову позивачу в достроковому призначенні пенсії як учаснику бойових дій;

– зобов’язати Сумське об’єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області призначити ОСОБА_2 пенсію за віком на пільгових умовах як учаснику бойових дій з дати першочергового звернення до управління.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 26 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 березня 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.

Визнано протиправними та скасовано рішення Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області від 5 травня 2016 року № 8987 та від 8 червня 2016 року № 8987 щодо відмови в призначенні ОСОБА_2 пенсії за віком як учаснику бойових дій.

Зобов’язано Сумське об’єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області призначити ОСОБА_2 пенсію за віком, як учаснику бойових дій, відповідно до статті 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та абзацу 6 пункту 3 Розділу XV Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 5 листопада 2015 року.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивач надав пенсійному органу всі необхідні документи, достатні для призначення йому дострокової пенсії за віком на підставі абзацу 6 пункту 3 розділу XV Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та статті 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Відсутність довідки військового комісаріату про період (періоди) участі у бойових діях, за встановлених судами обставин, не може бути підставою для відмови у призначенні такої пенсії.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Сумське об’єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Зарічного районного суду м. Суми від 26 січня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 березня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити               ОСОБА_2 у  задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 брав участь в АТО, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України на територіях: м. Маріуполь, Донецької області, Донецька область сектор «Б», в населених пунктах: м. Мар’їнка,            м. Авдіївка Донецької області, є учасником бойових дій, що підтверджується довідкою від                         5 листопада 2014 року № 119, виданою військовою частиною 3021 Національної гвардії України та довідкою від 7 вересня 2015 року № 3388 виданою військовою частиною польова пошта В2231 та посвідченням серії НОМЕР_1.

5 листопада 2015 року ОСОБА_2 звернувся до відповідача із заявою про призначення йому достроково пенсії.

Рішенням управління Пенсійного фонду України в м. Сумах від 13 листопада 2015 року № 8987               ОСОБА_2 відмовлено у призначенні пенсії.

Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 11 березня    2016 року у справі № 591/239/16-а рішення управління Пенсійного фонду України в м. Сумах від 13 листопада 2015 року № 8987 скасовано та зобов`язано управління Пенсійного фонду України в м. Суми повторно розглянути заяву ОСОБА_2 про призначення йому пенсії відповідно до статті 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

На виконання Зарічного районного суду м. Суми від 11 березня    2016 року відповідач повторно розглянув заяву ОСОБА_2 та рішенням від 5 травня 2016 року № 8987, яке було змінено рішенням від 8 червня 2016 року № 8987, відмовив у призначенні пенсії позивачу. Рішення мотивовано тим, що особи, які були призвані під час мобілізації на військову службу на особливий період не відносяться до категорії осіб, які мають право на достроковий вихід на пенсію.

6. Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що позивач приймав участь в антитерористичній операції, а не в бойових діях отже не має права на призначення пенсії за віком згідно абзацу 6 пункту 3 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

8. ОСОБА_2 подано заперечення на касаційну скаргу Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області на постанову Зарічного районного суду м. Суми від             26 січня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 березня 2017 року, в яких він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення – без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Відповідно до статті 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення», в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та поліцейські, які брали участь у бойових діях, а також ті, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов’язків військової служби (службових обов’язків), або внаслідок захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов’язку, а також батьки і дружини (якщо вони не взяли повторний шлюб) військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та поліцейських, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов’язків) чи після звільнення зі служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при виконанні обов’язків військової служби (службових обов’язків), захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов’язку, мають право на пенсію: чоловіки – після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років; жінки – після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років.

10. Згідно абзацу 6 пункту 3 розділу XV Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», в        редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які брали участь у бойових діях, а також ті, що стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов’язків військової служби (службових обов’язків), або внаслідок захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов’язку, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов’язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при виконанні обов’язків військової служби (службових обов’язків), захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов’язку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення чоловіками 55 років, жінками – 50 років та за наявності страхового стажу не менше              25 років для чоловіків і не менше 20 років для жінок.

11. Статтею 2 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» передбачено, що військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров’я і віком громадян України, пов’язаній із захистом Вітчизни. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Частиною 4 вказаної статті Закону передбачено види військової служби, до яких, зокрема, віднесено й військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період.

12. Відповідно до пункту 2 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413 статус учасника бойових дій надається військовослужбовцям (резервістам, військовозобов’язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв’язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

13. Пунктом 4 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення визначено підставу надання особі статусу учасника бойових дій: документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення, направлення (прибуття) у відрядження до районів проведення антитерористичної операції, їх перебування в таких районах з метою виконання завдань із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України шляхом безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення (витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, директив, розпоряджень, посвідчень про відрядження, оперативних завдань, журналів бойових дій, бойових донесень, дислокацій, книг нарядів, графіків несення служби, звітів, зведень, донесень, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, а також інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення).

14. Відповідно до статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» до учасників бойових дій належать, зокрема військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані), які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

15. Згідно посвідчення серії НОМЕР_1 позивач має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни – учасників бойових дій.

16. Як убачається з довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 5 листопада 2014 року № 119, виданої військовою частиною 3021 ОСОБА_2 у період з 16 вересня 2014 року по 9 жовтня 2014 року безпосередньо брав участь в  антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичній операції в м. Маріуполь Донецької області.

17. З довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 7 вересня 2015 року, виданої військовою частиною польова пошта 3388 убачається, що ОСОБА_2 у період з           18 березня 2015 року по 30 квітня 2015 року та з 10 травня 2015 року по 7 вересня 2015 року безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичній операції на території Донецької області в секторі «Б», в населених пунктах: Мар’їнка, м. Авдіївка Донецької області.

18. Зібраними по справі доказами підтверджується, що позивач досяг 55 років та має загальний трудовий стаж більше 25 років.

19. Враховуючи, що ОСОБА_2 звертаючись до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії достроково надав всі необхідні документи, достатні для призначення йому дострокової пенсії за віком на підставі абзацу 6 пункту 3 розділу XV Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та статті 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення», зокрема, посвідчення учасника бойових дій та довідку про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, які підтверджують участь у бойових діях, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції. дійшов вірного висновку визнавши протиправними та скасувавши рішення Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області від 5 травня 2016 року № 8987 та від 8 червня 2016 року № 8987 про відмову в призначенні ОСОБА_2 пенсії за віком як учаснику бойових дій та зобов’язавши відповідача призначити позивачу пенсію за віком, як учаснику бойових дій, відповідно до статті 16 Закону України « Про пенсійне забезпечення» та абзацу 6 пункту 3 Розділу XV «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з часу звернення.

20. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 29 серпня 2018 року у справі № 295/1129/17.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

21. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341345349350355356359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Сумського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області залишити без задоволення, а постанову Зарічного районного суду м. Суми від 26 січня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 березня 2017 року – без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та  оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

судді                                                                                                      Я. О. Берназюк

                                                                                                                М. І. Гриців

Протокол

Поширити дану публікацію


Рейтинг@Mail.ru
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com